15 juli 2007

Leilas mangoyoghurtsorbet

Traskade in på Akademibokhandeln härom dagen på lunchen i jakt på inspiration till middag. Ibland funkar det nämligen att bara bläddra lite i böckerna och plocka upp en idé här och där. Men den här dagen blev det faktiskt mer än så - det bidde en söt liten kokbok: Leilas middagstips.

Jag gillar verkligen kokböcker och vill vid första anblicken ha alla jag ser (nästan). Därför krävs hårda metoder när jag ska bestämma mig för köp eller ej. Jag slår upp fem, sex recept på måfå och kan jag tänka mig att laga alla - ja, då blir det köp. Annars får boken stanna kvar... i alla fall till rean.

Hur som helst, som ni förstår klarade Leila testet. Många varierade recept med genvägar och tips - gillar! Kan ju ge ett exempel på superenkel efterrätt från boken:

Frozen mango yoghurtsorbet
(4 port)

2 mogna mangos (säger Leila men jag tänker mig en påse fryst mango)
rivet skal av 1 lime
1/2 dl florsocker
2 dl matlagningsyoghurt
2 passionsfrukter

Skala och tärna mangon, frys i minst tre timmar (eller använd fryst tärnad mango på påse som sagt). Mixa med lime, florsocker och matlagningsyoghurt. Servera med passionsfrukt.

Inga kommentarer: