11 maj 2007

Det är kul (och gott!) att fylla år!


Fyllde år häromdagen. Ingen jämn födelsedag men varför inte fira med lite tårta mitt i veckan? Hade några vänner hos oss och tårtan gick åt i alla fall så den måste ha varit god...

Superenkel citronmarängtårta
(6 port)

1 pkt marängbottnar (2 st alltså)
3 dl grädde
2-3 msk lemon curd (jag gjorde egen men det finns ju färdigköpt)
1 liter jordgubbar
citronmeliss till garnering

Vispa grädden löst och blanda med lemon curd. Rensa jordgubbarna och skiva en del av dem. Spara de finaste till garnering. Lägg en marängbotten på ett fat, täck med hälften av grädden och sedan de skivade jordgubbarna. Lägg på nästa botten, därefter grädde och garnera med de hela jordgubbarna. Tryck in lite citronmeliss där det passar också!



Vet ni vad? Jag fick frukost på sängen också av mannen! Inte nog med att han hade bakat scones och tagit fram diverse tillbehör, han fixade till varma smördegsäppelbakelser också. Och till middag fick jag (enligt önskemål) pannkakor! Bästa mannen i världen helt enkelt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ulle och jag tycker att tårtan ser jättegod ut. Ulle vill titta på den gång på gång. Hon hälsar att hon har ätit pannkakor till lunch idag, men de var ju inte hemlagade förstås utan köpta på Coop. (Utflykt med jobbet till teater i Tullinge.)
kram
mamma

Anonym sa...

Det blev kanske inte så många pannkakor, men de var naggande goda, eller hur!? Tårtan var också jättesmarrig!

Anonym sa...

Tårtan var verkligen urgod i all sin enkelhet! Citronmaräng liksom, kan ju inte bli fel ;-) Frukost på sängen skulle jag också vilja ha någon gång. P får ta och lära sig lite av M tycker jag! Men å andra sidan gör jag ju inte det lättare för honom med tanke på att jag alltid vaknar mycket tidigare än han...