12 maj 2007

Lemon curd - enklast och godast


Har blivit lite kär i lemon curd. Den härligt syrliga krämen passar bra till det man känner för... Varför inte till jordgubbar? Eller blandat med grädde eller glass? Eller mellan maränger som snabb liten bakelse? Eller (och det här rekommenderas varmt!) som pålägg till scones en härlig engelsk söndagsbrunch!? Testa, det kan inte bli fel!

Lemon curd
(blir ca 3 dl)

2 citroner
3 äggulor
2 dl socker
50 g smör

Pressa citronerna. Rör ihop äggulorna och sockret i en kastrull. Tillsätt citronsaften och smöret och sjud på svag värme tills krämen tjocknat. Rör hela tiden! Krämen får inte koka. Det tar ca 10 minuter för krämen att bli tjock så ha tålamod... Låt kallna och häll upp på ren burk.

(Om man mot förmodan skulle tröttna på citronsmaken går det alldeles utmärkt att byta ut den ena citronen mot lime eller apelsin. Med apelsin blir smaken lite mildare!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag som tänkt be om receptet, nu slapp jag ju det! (Google, vad är det? ;-)) Till jordgubbar måste det vara supergott, kanske med någon god vaniljglass också? Mmmm, längtar till jordgubbssäsongen kommer igång! Förra året tog jag dem för givet och missade att äta mina vanliga 100 l innan de försvann, det ska jag ta igen i år!