05 maj 2007

Choklad + zucchini? Jodå!

Blev ju inspirerad av en choklad- och zucchinikaka som jag åt på Tirups örtagård förra helgen. Därför blev det häromkvällen testbakning och hur god blev inte den kakan då? Jo, supergod och saftig! Tog helt enkelt ett vanligt recept på kaka med choklad i (inte kakao alltså), tog bort hälften av smöret och rev ner en halv zucchini istället. Lade till lite finhackad mynta från balkongen och bums in i ugnen!

Choklad- och zucchinikaka

75 g smör
150 g choklad (mörk rekommenderas)
3 ägg
2 dl socker (jag blandade råströsocker och vanligt strösocker)
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl (eller milt fullkornsvetemjöl som vi hade hemma...)
1/2 zucchini, riven
några kvistar mynta, finhackade

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret i en kastrull. Låt chokladen smälta i smöret. Rör ihop ägg, socker, vaniljsocker, mjöl och bakpulver. Rör ner chokladsmöret i smeten. Blanda till sist i den rivna zucchinin och myntan. Häll i en smord och bröad form. Grädda ca 25 minuter. Kakan ska vara lite "gungig" - den stelnar när den svalnat!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh, gooott! Men var tog pinjenötterna vägen? De var verkligen pricken över i:et för mig! *love nuts*

Anonym sa...

Hoppsan, blev jag anonym nu? Inte meningen ju...

Spralligast sa...

Anna - jag skäms, jag glömde pinjenötterna. Verkligen skäms. Kakan är för övrigt fortfarande god! (M gillar inte chokladkaka så jag får äta hela själv, en bit varje kväll liksom...)

Anonym sa...

Vänta vänta vänta...! Hur kan man inte gilla chokladkaka?? Alltså..! Jag är chockad! Upprörd! Du är däremot förlåten för pinjenötterna :-) Absolut en kakke jag ska baka vid tillfälle! Ska pinjenötterna rostas tror du?

Spralligast sa...

Tror det, de brukar alltid bli godare då... Borde inte vara någon skillnad om de ska användas i kaka.

Anonym sa...

Hej!
Nu har jag bakat din choklad/zucchinikaka och den är jättegod! Tack för receptet :)