08 december 2006

Köttfärslimpa

Efter gårdagens sådär-fiskbullar (nej, jag skriver inte så mycket om dem för de var faktiskt inte så goda!) besökte jag idag en liten frukt- och gröntbutik i Lund som råkar ha supergod fetaost och soltorkade tomater! (Även oliver om man gillar sådana vilket jag inte gör tyvärr) Och till middag blev det fetaostfylld köttfärslimpa med tomatsås, ugnsrostade grönsaker och couscous!

Köttfärslimpa
(3 pers)

400 g nötfärs
1 röd chili
1 ägg
1/2 röd lök
salt, peppar
100 g fetaost
4 soltorkade tomater, gärna marinerade i olja

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka chili och lök. Rör ihop köttfärsen med ägget, hälften av chilin, hälften av löken och salt och peppar. Gott är ju också att ha typ basilika i men det hade jag inget hemma. Tryck ut färsröran till en platta. Skär fetaosten och soltorkade tomaterna i mindre bitar och blanda ihop tillsammans med resten av chilin. Lägg fetaostmojset på köttfärsen och rulla ihop till en limpa! Grädda i ugnen ca 35 minuter.

Under tiden som köttfärslimpan gräddades gjorde jag en tomatsås med vitlök och rödlök. Dessutom satte jag in paprika och squash i mindre bitar med olivolja sprinklat över tillsammans med limpan. Och så fixade jag lite couscous att ha till. Mums!

1 kommentar:

Tusset sa...

Jag brukar göra en likadan köttfärslimpa men vi brukar äta den med tsatsiki och ungsrostade rotsaker. Blir så med en glutenallergiker som varken kan äta pasta eller couscous...