13 april 2014

En liten tillbakablick på Mexico

En bekant åkte till Mexico häromdagen där vi var i januari 2014 och genast började jag längta efter semester igen! Jag gillar helt enkelt att kolla upp hotell på Tripadvisor, följa väderprognoser, fundera över vilka sevärdheter som måste kikas på - och inte minst vilka restauranger som ska besökas! Kanske har jag varit reseledare i ett tidigare liv? Idag trivs jag bra med mitt jobb (som för övrigt är inom HR) men jag gillar omväxlingen och de nya miljöerna som en semester ger!

Fina semestrar är också värda en liten tillbakablick och här kommer några axplock av våra miljarder foton från Mexico. Jag kan verkligen rekommendera ett par veckor på Yucatanhalvön, vi körde runt i hyrbil och upplevde både sol och spöregn, strand och djungel - och så icke att förglömma mayaindianernas gamla städer! Dessutom var maten vi åt fantastisk... och margaritorna var inte att leka med heller.

Isla Mujeres utanför Cancun - härlig start på resan med fantastisk strand
Havsnära frukost på hotellet.

Raskt in i mayaindianernas områden - detta i Ek'Balam någon timme in i landet

Chichen Itza är ju den mest kända mayastaden. Kom på morgonen innan bussgrupperna så är det mycket lugnare!

I cenotes sänktes både skatter och människor ned
Även ödlor vill ha sol. De här ser små ut men var väl en halvmeter eller så med svansen
I andra cenotes går det fint att bada, till exempel den här under tak med stalaktiter och fladdermöss
Tillbaka vid havet. Stranden i Tulum är hur vacker som helst men vädret var inte på vår sida. Vi badade ändå, havet var ju varmt!
Chilifrukter är en naturlig del av varenda måltid!
En mulen dag och ännu ett mayaställe: detta är Cobà någon timme från Tulum

Det hade regnat i Cobà också... ganska mycket tydligen.

I Playa del Carmen är man inte van vid regn. Alltså leker man med sand vid juletid. Dessa gossar var en del av julkrubban.
Fantastiska stränder längs hela kusten! Just det här var i Cancun där vi bara tog ett snabbdopp innan det var dags att ta bussen till flygplatsen

Mexico överträffade verkligen våra förväntningar! Varmt och härligt (även om det regnade en del), maten och stränderna var strålande, människorna trevliga och det kändes säkert att köra runt på just Yucatanhalvön på egen hand (andra delar av Mexico kan ju vara lite läskigare kanske). Vi åkte med charterflygstol från Stockholm men ordnade allt annat på egen hand. Lätt som en plätt och mycket roligt att se många olika miljöer på de två veckorna som vi var där. De här bilderna visar ju bara en del av vad vi gjorde - till exempel kunde vi ju inte fota när vi snorklade med havssköldpaddor i Akumal...