12 juni 2012

Chokladiga kokoskakor

Jaja, gårdagens fotbollsmatch blev väl inte riktigt som Sverige hoppats. Vi fick i alla fall en trevlig kväll med goda vänner även om stämningen efter matchen inte riktigt var på topp. Men äsch, inte så mycket att göra åt matchen i efterhand så jag släpper de tankarna och tänker på kakor istället, mycket bättre!

Behöver du också tröstbaka något så varför inte baka kokoskakor? De måste ju vara de enklaste kakorna att baka - alla kategorier! Bara att röra ihop lite kokos, ägg, socker, smör och kanske lite vanilj och sedan klicka ut. Lätt som en plätt! Jag gör kokoskakorna lite roligare genom att doppa dem i choklad, helst riktigt mörk! Här använde jag hälften 70 %, hälften 85 % mörk choklad vilket gav en härlig lite bitter smakbrytning till de väldigt söta kakorna.


Klassiska kokoskakor
(ca 15 st)

1 påse kokosflingor
50 g smält smör
1 dl socker (här använder jag vanligt strösocker)
2 mellanstora ekoägg
Mörk choklad att doppa kakorna i, ca 75 g, gärna ca 75 %

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser. Klicka ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt. (Jag ville ha mina kakor lite runda så jag använde en glasskopa för perfekt form och storlek) Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna. Smält chokladen över vattenbad och doppa kakorna däri. Låt stelna på bakplåtspapper.


Psst. Vill du göra lite annorlunda kokoskakor? Här finns en annan variant med lime och amaretto i smeten!


Inga kommentarer: