09 maj 2012

Inkokt lax med fänkåls- och äppelslaw

När jag letade igenom bildarkivet på datorn hittade jag en förrätt som jag glömt att berätta om! Vi åt den hemma hos mina föräldrar i våras: inkokt lax med fänkåls- och äppelslaw. Gott och fräscht, lite syrligt! Laxen tillagas i en lag med bland annat pepparrot och citrongräs. Receptet är från Allt om Mat. Jag kan tänka mig att fänkåls- och äppelslawen är riktigt god som tillbehör även till ugnsbakad lax och potatis!


Inkokt lax med fänkåls- och äppelslaw
(Ca 6 port)

1 kilo laxfilé (skinn- och benfri)

Lagen:
1 bit pepparrot (ca 45 g)
2 stänglar citrongräs
1 rödlök
1 liter vatten
1/2 dl ättikssprit (12 %)
1 msk salt
3 msk strösocker

Skär laxen i kuber, ca 3 cm stora, och lägg i en vid kastrull. Skala och skiva pepparroten. Banka till citrongräsen rejält och skär sedan i grova bitar. Skala och klyfta rödlöken. Koka upp vattnet tillsammans med pepparrot, citrongräs, rödlök, ättika, salt och socker i en separat kastrull. Häll den heta lagen över laxen. Täck med lock och låt svalna helt.

Fänkåls- och äppelslaw:
1 rött äpple
1 fänkål
1 1/2 tsk pressad citron
1 dl turkisk yoghurt
1 msk finriven pepparrot
2 krm salt
1/2 krm nymald svartpeppar

Skala äpplet. Finstrimla äpple och fänkål, helst på mandolin. Blanda citronsaft, turkisk yoghurt och finriven pepparrot till en dressing. Blanda i fänkåls- och äppelbitarna, salta och peppra.

Vid servering: fördela laxbitarna i glas. Fördela fänkåls- och äppelslawen över. Strö eventuellt över en nypa bruna senapsfrön.

Recept från Allt om Mat nr 2, 2012

Inga kommentarer: