02 februari 2012

Allt-i-ett-soppa på en spik (eller ett halvt paket bacon)

Visst känns det ibland som att kylen är tom fast den egentligen är full? Ikväll var en sådan kväll. Som tur var kom jag på att en soppa, det kan jag nog fixa till. Och det blev inte vilken soppa som helst utan en riktigt god och matig sådan! Se så mycket mat det kan bli av ett halvt paket bacon och lite rotfrukter... 

Ni förstår nog utan att jag behöver skriva det att den här soppan är ypperligt flexibel vad gäller ingredienser. Jag kan tänka mig att de flesta rotfrukterna blir riktigt goda! Skär bara allt i tillräckligt små bitar så kokar de snabbt och du slipper vänta länge på maten. 



Allt-i-ett-soppa med bacon och kikärter
(ca 3 port)

1/2 paket bacon (70 g alltså)
1 liten gul lök
1 mellanstor palsternacka (eller morot)
1 mellanstor potatis
1/2 purjolök
Smör/olja till stekning
1 stor tomat (eller ca 8 körsbärstomater)
Ca 8 dl varmt vatten
1/2 burk kikärter, avrunna
1 grönsaksbuljongtärning
2 tsk torkade örtkryddor (välj själv)
1-2 tsk chili- och vitlökssås
1 dl risoni (dvs. pasta som ser ut som riskorn)
Parmesan (att riva ovanpå)

Hacka bacon, lök, palsternacka, potatis och purjolök fint. Fräs i lite olja i någon minut. Dela tomaten i mindre bitar och lägg ner i grytan tillsammans med kikärter, örtkryddor, buljongtärning och chili- och vitlökssås. Häll på varmt vatten (jag kokar upp i vattenkokaren). Låt koka i ca 10 minuter. Häll ner risonin och låt koka ca 11 minuter. Smaka av med salt och peppar. Servera med lite riven parmesanost ovanpå och gärna ett gott bröd!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Visst är det nästan lite konstigt att mat lagad på rester ofta blir så god?
Fredagshälsningar från fröken Dill

Helena sa...

Kanske blir det extra gott när förväntningarna inte är så höga? Trevlig helg! /Helena