03 oktober 2011

Päron och mintchoklad möts igen

På äppelmarknaden förra helgen köpte jag ett par kilo päron (Clara Friis) också förutom stora mängder äpplen. Dags att göra någonting med päronen! Jag planerar en päronmarmelad men innan dess hamnade ett par päron i den här efterrätten som går på nolltid att röra ihop.

Jag använde choklad med polkasmak (från Marabou) vilket gjorde att allt smakade lite som klassiska efterrätten päron med after eight. Säkert kul att variera med andra chokladsmaker! Riktigt gott tillsammans med vaniljglass.



Choklad- och mintbakade päron
(2 port)

2 små päron (gärna riktigt mogna)
4 bitar choklad med t ex polkasmak
Ev 2 tsk kakaolikör (eller annan likör som passar med chokladsmaken)
25 g florsocker
1 msk kakao
15 g mandelmjöl (jag har en påse i frysen, tips!)
1 äggvita

Sätt ugnen på 160 grader. Skala päronen och skär dem i små bitar. Är de riktigt mogna, lägg dem direkt i två ugnsfasta portionsformar. Är päronen lite för hårda, värm med en gnutta socker i en kastrull i några minuter och lägg sedan i portionsformar. Lägg två chokladbitar ovanpå päronen i varje form. Häll likören över. Blanda florsocker, kakao och mandelmjöl, rör sedan ner äggvitan. Fördela ovanpå. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Toppingen ska kännas fast på ytan. Låt svalna någon minut och servera sedan med vaniljglass. 

1 kommentar:

Cecilia sa...

Å, DEN gamla godingen; päron med after eight. Ser betydligt godare ut i den här tappningen :)