07 september 2011

Min (hittills) godaste kladdkaka

Kladdkakor är ju inte direkt det svåraste att baka, men jag har haft en tendens att baka dem lite för länge. Mina kladdkakor har visserligen blivit goda men kanske inte sådär underbart krämiga som de ska vara i chokladdrömmarnas värld. Jag kan inte säga att jag har sovit dåligt på grund av kladdkakor men det har kanske gnagt lite i baksamvetet.

På recept.nu finns recept från Louise, vinnaren av Sveriges mästerkock ni vet? Hon har bland annat lagt ut recept på en kladdkaka. Nu är ju som sagt kladdkaka rätt så "basic" så hur originellt hennes recept är vet jag inte. Dock vet jag att hon skriver att kakan ska gräddas exakt 18 minuter - och sådana direkta tidsangivelser gillar jag. Jag gillar kakan också. Mycket.

(Jag gillar inte att jag glömde att fota kakan. Som tur var vet väl de flesta hur en kladdkaka ser ut?)

Kladdkaka à la Louise
(1 rund form, ca 8-10 bitar kanske?)

3 ägg
2 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
150 g mörk choklad (jag tog 70 %)
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta av kastrullen från värmen och bryt ner chokladen. Rör om tills chokladen smält. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker fluffigt. Blanda ner smör- och chokladblandningen. Rör försiktigt ner mjöl och bakpulver. Häll smeten i en smord bröad form med löstagbar kant. Grädda i 18 minuter, inte mer och inte mindre. Låt kakan stelna i kylen över natten. Servera med glass eller grädde och gärna varma bär, till exempel hallon eller björnbär. Vill du vara lite extra fin i kanten, pudra florsocker över kakan innan servering.

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Själv bakar jag numera aldrig kladdkakor utan sirap! Prova att byta ut 1 dl av sockret mot 1 dl sirap nästa gång du bakar en kladdkaka! Det gör susen! Seg och kladdig och alldeles ljuuvligt gott blir det då!