18 september 2011

Bageldags!

Jag kör ju en liten utmaning för mig själv just nu (se Topp 100 att baka) och en av de första grejerna på listan är bagels. Rättare sagt har jag skrivit cinnamon raisin bagels, alltså bagels med kanel och russin. Den här regniga söndagen visade sig vara en perfekt dag för att baka bagels! Jag använde nästan helt och hållet ett recept av Leila Lindholm (från Leila bakar).

Först och främst, bagelsarna blev goda! Bagels ska ju vara sega och det blev dessa definitivt. De smakar lagom mycket kanel och russin. Däremot blev de inte runda, och inte speciellt blanka på ovansidan heller. Att de inte blev runda med vackra jämna hål skyller jag på min ovana att baka dem. De är lite gråa i färgen, vilket nog beror på kanelen i degen. Slutligen reagerade nog äggvitan på något konstigt sätt för de ser nästan lite bubbliga ut ovanpå. Men som sagt, de blev goda och det är väl huvudsaken! Ni kan ju titta på länken ovan och se hur bagels ska se ut enligt Leila...


Bagels med kanel och russin
(12 st)

25 g jäst (1/2 paket alltså)
5 dl ljummet vatten
2 tsk flingsalt
2 tsk flytande honung
12-13 dl vetemjöl special
1 dl russin (jag använde gula)
1 msk kanel
1 äggvita (till pensling)

Smula ner jästen i en bunke och blanda med ljummet vatten, salt, honung och kanel. Rör ner mjölet lite i taget och arbeta väl (jag använde maskin) till en rätt så hård deg. Täck med bakduk och låt jäsa till dubbel storlek, ca 1 timme.

Häll upp degen på ett mjölat bakbord och dela i 12 delar. Forma varje del till en rund bulle och tryck hål i mitten med pekfingret. Snurra degen runt fingrarna så att hålet blir större. Lägg på en bakplåtspappersklädd plåt efterhand. Känner du på dig att din deg är lite för lös, häll lite mjöl på bakplåtspapperet så lossar bagelsarna lättare senare. Låt jäsa under duk i ca 45 minuter.

Koka upp vatten i en stor kastrull. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg degringarna en och en i det kokande vattnet. Min kastrull rymde tre stycken. Koka i 2-3 minuter, vänd sedan på degringarna (med en hålslev t ex) och koka lite länge till. Ta upp med hålslev och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Lägg en handduk på som suger upp lite av vattnet. När du har fått en full plåt, pensla med uppvispad äggvita. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter.

 Bagels som jäser (andra jäsningen)
 Bagels som kokar 

Bagels efter kokning innan gräddning

Inga kommentarer: