18 augusti 2011

Zucchinibröd med russin och linfrön

Efter att ha använt zucchinin i maträtter och bakverk tyckte jag det var dags att baka med den också! En fjärdedels gul zucchini (ja, den var gigantisk!) använde jag till det här brödet med russin, linfrön och annat gott. Jag utgick från ett recept av Elisabeth Johansson men lyckades inte följa det alls nästan! Främst berodde detta på att jag inte alls hade så mycket mjöl av någon sort hemma. Originalreceptet använder betydligt mer mjöl och dessutom grövre varianter (dinkelfullkornsmjöl). Mitt vetemjölsbaserade bröd blev hur som helst riktigt saftigt och gott.

Zucchinibröd med russin och linfrön
(2 limpor)

50 g jäst
6 dl vatten, ljummet
1 msk flingsalt
25 g honung
2 msk (30 g) rapsolja
300 g grovt riven zucchini
120 g russin (jag använde gula russin)
1 dl vetekross
1/2 dl krossat linfrö
400 g vetemjöl special
100 g rågflingor
Ca 300-350 g vetemjöl (eller vetemjöl special)

Rör ut jästen i ljummet vatten tillsammans med salt, honung och rapsolja. Vänd ner riven zucchini och russin. Blanda ner vetekross, krossat linfrö, vetemjöl special, rågflingor och det mesta av vetemjölet. Kör i maskin i några minuter. Låt jäsa i ca 30 minuter under bakduk. Fördela den lösa degen i två limpformar (jag använde silikonformar som inte behöver smörjas) och jäs i ytterligare 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader. Sätt in brödet och sänk direkt värmen till 200 grader. Grädda i ca 30 minuter, känn med sticka. Låt bröden svalna helt innan du skär i dem.

Inga kommentarer: