10 augusti 2011

Chokladmuffins med zucchini

Alla som är lyckliga nog att kunna skörda egna grönsaker vet nog att det är zucchinitider nu! Själv får jag nöja mig med att köpa zucchinin, helst på små gårdsbutiker. I helgen fyndade jag några stora zucchinis (både gröna och gula) som nu används till olika maträtter här hemma. Även bakverk får sig en släng av zucchini, som de här chokladmuffinsarna! Zucchinin har ju inte så stark smak i sig utan bidrar mest med saftighet. Extra gott tycker jag det blir med lite mörk choklad (jag använde 70 %) ovanpå.

Chokladmuffins med zucchini
(8 st)

60 g smör (jag tog flytande smör/rapsolja men använd annars rumsvarmt smör)
100 g strösocker
1 ägg
1 nypa vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
1/2 tsk kanel
2 1/2 msk kakaopulver
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 nypa salt
100 g vetemjöl (ca 1 1/2 dl)
2 1/2 tsk mjölk (jag tog havremjölk)
1 1/2 dl grovriven zucchini
25 g mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop smör och socker. Rör ner ägget. Blanda de torra ingredienserna och rör försiktigt ner i smeten. Rör till sist ner mjölk och zucchini. Fördela i muffinsformar som gärna får stå i en metallmuffinsform. Grovhacka chokladen och strö den ovanpå muffinsarna. Grädda i ca 20 minuter.

Inga kommentarer: