15 maj 2011

Dubbelchokladmuffins med mockaglasyr

Igår var det möhippa för en kompis som gifter sig i sommar - och jag försummade såklart inte tillfället att baka en liten kaka! Snarare så bakade jag faktiskt 12 små muffins, eller cupcakes om man så vill.

De här muffinsarna innehåller choklad, choklad och choklad. Lite smör också. Riktigt goda och saftiga - och självklart gör glasyren dem ännu lite godare! Receptet är ursprungligen från Allt om Mat men jag har ändrat om lite.

Använd olika typer av choklad för att variera smaken på muffinsarna. Den här gången använde jag en neutral choklad på 60 % och satte en Polly ovanpå som dekoration. Förra gången jag bakade muffinsarna tog jag en nougatchoklad med pekannötter ovanpå - annorlunda smak men lika gott! Nästa gång blir det kanske choklad med mint eller varför inte apelsin?


Dubbelchokladmuffins med glasyr
(12 st)

100 g choklad (jag använde 60 %)
50 g smör
1 3/4 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl råströsocker
1 krm vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka hälften av chokladen grovt. Smält resten av chokladen över vattenbad. Smält smöret och blanda med den smälta chokladen. Vispa ägg, socker och vaniljpulver pösigt. Rör ner mjölk samt smör- och chokladblandningen. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt i en separat skål. Sikta ner mjölblandningen i smeten. Rör om försiktigt så att allt blandas. Fördela smeten i 12 muffinsformar, helst när de står i en muffinsform av metall så att de håller formen bättre. Fyll formarna till ungefär 2/3. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Håll koll med sticka mot slutet så att de inte övergräddas och blir torra. Låt svalna.

Chokladglasyr:
50 g smör
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 dl florsocker
200 g light cream cheese
Gärna 1 msk kallt starkt kaffe (om du vill ha mockaglasyr)

Smält smöret och rör ner kakao, vaniljsocker och florsocker. Låt svalna. Rör i cream cheesen och kaffet, smaka av. Låt stelna i kylen tills glasyren är bredbar. Spritsa glasyren på muffinsarna.

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Wow! Dessa muffins passar ju perfekt till min temavecka CHOKLAD! :-)