07 maj 2011

Bloody Mary-sill

Hmm, nu börjar påsken kännas väldigt avlägsen - men snart är det ju dags för midsommar... Alltså får ett sillrecept slinka med idag!

Den här bloody mary-inspirerade sillen förvånade mig starkt. Jag är nämligen ingen sillälskare sedan födseln utan har liksom vant mig stegvis genom söta senapssillar och sedan örtsillar. Tomatbaserade sillinläggningar har jag däremot inte lyckats vänja mig vid eftersom jag tycker att sillsmaken liksom skär igenom och blir alltför stark. Men den här sillen, den tolererade jag inte bara utan jag gillade den faktiskt! Tomatjuicen gör nämligen att inläggningen blir lite söt...

Ett tips till alla sillnoviser är att använda 5-minuterssill som innehåller 2-3 stora fina filéer. Då slipper du tänka på vilka proportioner själva inläggningen ska ha och kan fokusera på det roliga, nämligen smaksättningen! Det här receptet kommer raka vägen från Allt om Mat.


Bloody Mary-sill
(1 kruka)

1 paket 5-minuterssill
1 1/2 msk vodka
1 krm tabasco (eller 1 krm sambal oelek)
1 1/2 dl tomatjuice
1 nypa salt
Några drag med svartpepparkvarnen
1/2 finhackad selleristjälk

Skölj filéerna och låt dem rinna av. Skär sillen i mindre bitar och lägg i en fin burk. Blanda samman övriga ingredienser och häll över sillen. Låt stå i kylen i minst 12 timmar innan servering.

1 kommentar:

Ann-Sofi sa...

Vilket roligt recept:) Jag ska minnas det till midsommar!