26 september 2010

Surdegen rapporterar

För ett par veckor sedan startade jag en rågsurdeg som faktiskt har frodats. Jag skrev det redan då: Pain de Martin har enkla råd som gör det svårt att misslyckas! Min rågsurdeg har matats ett par gånger och verkar fortfarande må bra. Framförallt har den resulterat i ett par goda bröd! Jag använder recept från Surdegsbröd av Martin Johansson (ja, visst är det Pain de Martin-Martin) men anpassar dem kanske lite då och då efter vad som finns hemma.

De mjöl jag använder är främst ekologiskt rågmjöl (hittills från Änglamark, nu ska jag testa Saltå kvarn) och manitoba cream. Inte vet jag om manitoba cream gör någon skillnad från vanligt vetemjöl special men det var vad som fanns i skafferiet när jag började baka.


Surdegsbröd nr 1 (första brödet jag bakade med surdeg alltså):
Sportlimpa som blev ett matigt, ganska kompakt bröd med massor av rågflingor i. Jag hade dock inga rågflingor så tog vanliga havregryn blandat med fiberhavregryn istället. Brödet blev helt OK men inte fantastiskt. Receptet på brödet finns på s 63 i boken Surdegsbröd (men har även bloggats om, t ex här). Mest bestående intryck av brödet: bra bas till en enkel getosttoast med två sorters fikonkompott!

Surdegsbröd nr 2:
Fikon- och solrosbröd, baserat på Martins russin- och solrosbröd, riktigt gott! Faktiskt så gott att det förtjänar ett eget inlägg, kommer snart!

Inga kommentarer: