12 september 2010

Höstens surdegar

Nu när hösten har börjat sitt intåg känns det som om veckorna bara springer iväg. För att inte helt tappa bort den viktiga delen av mig själv som både hinner och vill vara i köket bakar jag bröd varje vecka. Utöver de vanliga jästbröden har jag till och med startat om mitt eviga surdegsprojekt. Jag har aldrig lyckats tidigare men hittills funkar det faktiskt - eller snarare så har jag kommit ihåg att skaka lite försiktigt på burken morgon och kväll.

För er som är nyfikna på surdeg har surdegskungen Martin (med bloggen Pain de Martin) en slags surdegsskola för dummies. Även om surdegarna inte alltid tar sig pga. mjölsort, temperaturskillnader och allmän dumhet (dvs. glömma bort burken) går det inte att skylla misslyckande på Martins instruktioner. De är hur enkla som helst!

Om surdegsgudarna är med mig har jag en färdig surdegsgrund imorgon kväll. Gissa om jag återkommer med testbak då!

2 kommentarer:

Anna Olsson sa...

Hoppas det går bra. Ifall det nu inte skulle göra det kan man köpa en liten bit surdeg på stenungsbageriet på klostergatan. ;Men köpt är ju aldrig som hemgjord fast att de har helt underbara bröd och kakor /Anna

Helena sa...

Bra tips, tack! Än så länge verkar dock min egen surdeg vara med på noterna. Första brödet håller på att jäsa just nu! /Helena