07 juli 2010

Musslor med vitt vin och persilja

När jag såg fina nät med kravmärkta blåmusslor i stora affären häromdagen kunde jag inte låta bli att köpa hem dem, trots att mannen är skaldjursallergiker... Nåväl, mer till mig! Musslor är fantastiskt gott och hur enkla som helst att laga till! En gryta musslor kan liksom inte bli fel. Det gäller bara att vara hård i rensningen - släng de musslor som inte gör som de ska (öppnar resp. stänger sig)!

Jag valde en enkel traditionell variant med vitt vin (fast det blev en ljus rosé som var öppnad...), vitlök, lök, persilja och grädde. Mycket smarrigt! Allt som allt tog middagen säkert 15 minuter att laga...


Musslor med vitt vin och persilja
(2 port)

1 nät blåmusslor
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 fiskbuljongtärning
1 1/2 dl vitt vin
1 dl grädde
1 litet knippe persilja

Skölj musslorna väl i kallt vatten. Släng de som inte är slutna. Hacka löken och vitlöken fint, fräs i lite olja i en stor gryta. Strö fiskbuljongtärningen över och rör om. Lägg i musslorna. Häll på det vita vinet och grädden. Rör om försiktigt. Lägg på ett lock på grytan och låt koka i ca 5 minuter eller tills musslorna har öppnat sig. Släng de som inte har öppnat sig! Hacka persiljan och rör ner i grytan. Servera genast med ett gott bröd!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! En fråga om receptet med blåmusslorna, ska man ha vatten till buljongen?

Spralligast sa...

Hej!

Nope, det räcker med vinet och grädden! Vill du ha mer spad är det bara att hälla i lite mer vin/grädde men jag tycker att det räcker som i receptet.

Ha en trevlig 1:a maj!

/Helena