09 juni 2010

Maränger med citron- eller chokladsmak

Så fort jag har några överblivna äggvitor hemma gör jag maränger. Vanligtvis gör jag dem naturella men häromdagen kände jag mig lite äventyrlig och gjorde två olika varianter: dels citron, dels choklad. Kul som omväxling!

Förresten så brukar jag göra sjudna maränger. Jag tycker att de blir lite godare och lite segare inuti än "vanliga" kallvispade maränger.


Sjudna maränger med citron- eller chokladsmak
(ca 20 st)

3 äggvitor
2 dl socker

Citronsmak:
rivet skal av 1/2 citron

Chokladsmak:
1 näve mörk hackad choklad
1 tsk kakao (rör ner försiktigt med bara några tag, ska inte blandas ner helt!)

Sätt ugnen på 125 grader. Blanda äggvitor och socker i en rostfri skål. Placera skålen över en kastrull med sjudande vatten och rör om tills sockret smält. Ta raskt av skålen från värmen och vispa smeten i ca 5 minuter tills den är vit och glansig. Smaksätt eventuellt och klicka på en plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 30-40 minuter. Marängerna ska kännas torra och lätta. Låt gärna marängerna vara kvar i ugnen tills du inte kan låta bli att äta dem.

2 kommentarer:

Virre sa...

Mmmm.... Så gott.... Måste testas!!
Ha en fin måndag!
/Veronica

Frida van den Bosch sa...

hjälp!!! ;-)
Hade precis som du äggvitor över å vill smaksätta med citron men har ingen, har däremot citronjuice - funkar det el förstör man marängerna om man häller i vätska???
Mvh Frida