24 maj 2010

Rabarber- och jordgubbssorbet med limoncello

I helgen passade jag på att kika lite i frysen för att se vilka av förra sommarens råvaror som gömde sig där. Ett paket skuren rabarber och en hel del jordgubbar fanns (bland mycket annat...) och därmed föddes tanken på en rabarber- och jordgubbssorbet. Med hjälp av alltommat.se hittade jag också ett recept att anpassa och glassmaskinen fick komma fram för säsongen. En skvätt limoncello föreställde jag mig skulle ge lite syrlighet i sorbeten. Ärligt talat så blev det här den godaste glassen jag någonsin gjort! Krämig, lagom syrlig, sötma från jordgubbarna - helt underbar faktiskt!


Rabarber- och jordgubbssorbet med limoncello
(ca 4 port)

2 dl strösocker
1 dl vatten
300 g rabarber, rensad och skuren i mindre bitar
60 g jordgubbar (ca 8 mellanstora), gärna frysta/tinade
1 gelatinblad
1 msk limoncello

Häll strösocker och vatten i en kastrull. Koka upp och låt koka ca två minuter. Lägg i rabarbern och jordgubbarna och låt koka tills rabarbern är mjuk, ca 5-10 minuter. Lägg gelatinbladet i kallt vatten i ca 5 minuter. Ta av kastrullen från värmen och mixa smeten slät. Sila och tryck på smeten i silen med en slev så att så mycket vätska som möjligt silas av. Krama ur gelatinbladet och rör ner det i den varma vätskan. Rör i limoncellon. Låt smeten kallna och kör sedan i glassmaskin i ca 25-30 minuter till lämplig konsistens. Vill du inte äta sorbeten direkt, lägg i burk i frysen så länge.

1 kommentar:

Emmas Kök sa...

Gud så gott det ser ut!