09 maj 2010

Köttfärsbiffar à la Lindström med senapsyoghurt

För att vara någon som inte är förtjust i varken kapris eller inlagda rödbetor kände jag mig ganska modig när jag fixade till de här köttfärsbiffarna. De har nämligen starka likheter med en traditionell biff à la Lindström som innehåller smaksättarna kapris, rödbetor och senap. Jag var alltså lite skeptisk till hur biffarna skulle smaka, minst sagt! Döm om min förvåning när de faktiskt inte smakade så mycket kapris eller rödbetor överhuvudtaget! Mycket märkligt! Jag skulle till och med kunna gå så långt som att säga att de var riktigt goda. Det kan ju förstås bero på att vi åt dem i eftermiddagssolen på balkongen - där blir allting gott!

Tack ICA Buffé för receptet!


Köttfärsbiffar à la Lindström med senapsyoghurt
(4 port)

500 g nötfärs
3 msk ströbröd
1 dl mjölk
1 gul lök
1 dl finhackade inlagda rödbetor
2 msk kapris
1 msk dijonsenap
1 ägg
Salt, peppar
Smör/olja till stekning

Senapsyoghurt:
2 dl matlagningsyoghurt (eller turkisk/grekisk yoghurt)
2 msk dijonsenap
Knappt 1/2 msk flytande honung
Salt, peppar

Blanda ströbröd och mjölk i en bunke. Låt stå några minuter. Finhacka löken och blanda ner i bunken tillsammans med färs, rödbetor och kapris. Rör i senap, ägg, ca 1 tsk salt och svartpeppar och rör om tills färsen känns smidig. Forma biffar och stek i smör/olja, ca 3-4 minuter på varje sida tills de är genomstekta. Rör ihop yoghurt, senap och honung, smaka av med salt och peppar. Servera biffarna tillsammans med senapssåsen och potatis. Jag kokade potatis och blandade med ruccolasallad, salladslök och lite olivolja.

Inga kommentarer: