17 maj 2010

Filopaj med spenat och fetaost

När jag nu ändå drömmer om sommaren kan jag lika gärna drömma lite om varma dagar (och kvällar) på någon trevlig grekisk ö. Japp, vi försöker bestämma oss för vad vi ska göra på semestern och just nu är alla resmål som inkluderar någon form av sol högst på listan. Men nu är jag ju inte i Grekland utan i kalla Lund - så då får väl Grekland komma till mig istället. Filodegspajer är ju en stor grej i det grekiska köket, härliga att ta med och äta ljumma på stranden eller kajkanten. Den här pajen är mycket lätt att göra och kräver endast lite försiktighet med de tunna filodegsbladen. Skulle de gå sönder så gör det inte så mycket, bara att lappa och laga lite!

Jag använde ramslök (såklart!) istället för gul lök och vitlök. Ta det som finns hemma i lökväg.


Filopaj med spenat och fetaost
(1 fyrkantig form, ca 20x30 cm)

1 paket filodeg (tinad i förpackningen)
1 påse hackad bladspenat (400 g, tinad)
100 g fetaost, tärnad
1 knippe ramslök eller 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta
1 liten burk keso (250 g)
2 ägg
Salt, peppar
Olivolja till pensling

Sätt ugnen på 175 grader. Fräs bladspenat, ramslök (eller lök + vitlök) och lite salt i en skvätt olivolja. När löken är mjuk och vattnet från spenaten dunstat, ta av kastrullen från värmen. Blanda i keso, äggen och till sist tärnad fetaost. Salta och peppra (men tänk på att fetaosten kan vara ganska salt).

Ta försiktigt ur filodegen ur förpackningen och veckla ut bladen. Lägg ett filoblad i botten på pajformen och låt gärna någon centimeter av degen sticka ut från kanterna. Pensla med olivolja och lägg på ytterligare 2 blad med olja emellan. Häll på spenatfyllningen. Lägg på 3 filoblad ovanpå (pensla mellan varje blad). Vik in kanterna. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.

4 kommentarer:

Lotta sa...

Tänk, precis som jag återigen tittat på min överblivna filodeg i frysen och undrat vad tusan jag ska göra med den. Nu vet jag ju! Jag tar tacksamt emot idén!

Nathalie sa...

Åh, det ser supergott ut! Spenat och feta är en fantastisk kombo som funkar i det mesta, receptet sparas som hett tips i inspirationsboken! :)

Daniella - BakeCake sa...

Åh så gott det ser ut! Det där receptet måste jag komma ihåg! Ha en fortsatt jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

Paula sa...

Tack för inspirationen! Jag letade efter ett recept som matchade de ganska skissartade instruktionerna i Köksalmanackan och det här var det enda vettiga jag hittade.