18 april 2010

Hemma igen!

Tillbaka i Lund efter en härlig resa på USA:s östkust! Fyra dagar i ett kallt New York kombinerades med nio dagar i varma soliga Florida till en alldeles utmärkt helhet! Under tiden åt och drack vi såklart mycket gott - och det är tur att vi gick mycket också för annars hade vi kommit tillbaka till Sverige ett antal kilo tyngre!

Nedan är bara några matrelaterade axplock från resan. Det blir säkert fler inlägg senare om våra kulinariska upplevelser!

Starbucks - vår vän i nöden
Alldeles för många Starbucksbesök blev det! Speciellt i New York finns det verkligen ett Starbucks i varje kvarter och när det är kallt ute är det skönt att hålla i en "grande latte" på promenaden! Dessutom är Starbucks faktiskt den i princip enda kedja som erbjuder starkt bryggkaffe, speciellt med "bold pick of the week".

Delifrukost (New York)
En härlig bagel med ost-, ägg- och skinkfyllning som gör att man lätt klarar sig i princip hela dagen... om man nu får i sig hela.

Cupcakes från Magnolia Bakery (New York)
Bageriet erbjuder alla möjliga sorters cupcakes och blev känt genom bland annat Sex and the City. Finns på (minst) tre ställen: ursprungsbutiken i West Village och filialer på Upper West Side och nära Rockefeller Center.

Frukost från vägkafé (Florida)
Många härliga frukostar blev det: pannkakor, bacon, ägg, korvar, maple syrup...

Alligator (Islamorada, Florida)
Alligator är relativt vanligt på menyerna i södra Florida där det finns mängder av både vilda och farmuppfödda alligatorer. Smakar som kyckling ungefär. Dolphin finns också på menyerna men är inte delfin utan en sorts fisk. Själv höll jag mig till stor del till de härliga nyfångade skaldjuren!

Key Lime Pie (Key West, Florida)
Självklart blev det en hel del av "nationalefterrätten" key lime pie i Florida (och jag tröttnade aldrig!)

3 kommentarer:

Emmas Kök sa...

Låter som en riktigt härlig resa! Saknar NY när jag läser detta men får trösta mig med att jag planerar en resa dit innan jul!

Karin W. sa...

Både i positiv och negativ bemärkelse är USA mat. Jag tillbringade 2 veckor i Florida för sådär 20 år sedan och vad jag minns var matportionerna gigantiska. Den underligaste kombinationen var nog när min man och jag beställde en sallad på ett ställe och den serverades med potatischips(!)

Mikkan sa...

Åh, de där cupkakorna såg ut att vara to die for!