18 mars 2010

Ris & quinoa - varför?

Någon uppmärksam läsare såg kanske att det var mörkbruna prickar i riset på bilden i föregående inlägg. Jag har nämligen fått hem tre paket risblandning från Druvan att testa: ris med quinoa, ris med korn och ris med bulgur. Hittills har jag bara använt Ris & quinoa (som på bilden nedan) till några olika middagar - och det smakar som... ris. Ris blandat med quinoa för att vara exakt. Inga smaksensationer alltså men inte heller något fel egentligen.

Det jag undrar lite över är varför de här blandprodukterna egentligen finns? Enligt marknadsföringen ska quinoat "ge riset färg". Personligen använder jag hellre finhackade grönsaker, t ex paprika, för att ge lite extra kulör åt vanligt vitt ris. Är då Ris & quinoa en nödvändig produkt i svenska hem? Nja... tror inte det!

1 kommentar:

Remsan sa...

Jag håller med. Varför vill man mixa?! Jag tycker det är bra att det kommit nyttigare alternativ till ris och så väljer de att blanda upp dessa.