21 mars 2010

Börja dagen med nybakat!

Blir man sugen på nybakat bröd en söndagsmorgon och inser att dels finns det ingen jäst hemma, dels tar det för lång tid för jästdegar att jäsa - då är räddningen ett bröd med bikarbonat! Jag bakar sådana här limpor ganska ofta eftersom de är lätta att variera efter vad som finns hemma. Syrlig fil eller yoghurt behövs alltid för jäsningens skull. I övrigt varierar jag med till exempel äppelmos eller lingonsylt. Brödet tar ungefär 35 minuter i ugnen och är lättast att skära när det har svalnat. Riktigt gott med en långlagrad ost!



Grovt bröd med äppelmos och yoghurt
(1 limpa)

2 dl fiberhavregryn
5 dl (300 g) fullkornsdinkelmjöl
1 dl krossade linfrön
2 tsk bikarbonat
2 nypor flingsalt
1 dl gojibär eller russin
2 dl äppelmos
3 dl naturell yoghurt
1 msk flytande honung

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i äppelmos, yoghurt och honung. Blanda snabbt till en smet (men blanda inte för mycket). Lägg ett bakplåtspapper i en avlång limpform och fördela smeten däri. Grädda längst ned i ugnen i ca 35 minuter. Känn efter med sticka. Låt brödet svalna innan du skär upp det.

2 kommentarer:

Therese sa...

Jag har ett liknande recept jag brukar göra men där är det 45+25 min i ugnen som gäller (Två temperaturer). Är det för att det är havregryn och fullkornsdinkel i din som det "suger upp vätskan" bättre så det blir klart snabbare? Har dessutom 5dl fil i, inte tre. Hade jag haft inne den i 35min hade den varit en degklump med lite skorpa på:)

Spralligast sa...

Hej! Jag brukar baka bröden (med ungefär lika mängd av ingredienserna varje gång) i typ 30-40 minuter. Måste vara som du säger, att havregrynen "torkar till" brödet! Gott och saftigt blir det hur som helst (men det tar slut alldeles för snabbt...).