01 mars 2010

Lasagne med getost och soltorkade tomater

Jag var ju bara tvungen att ta en sväng via bokrean häromdagen. Det var inte så många böcker som lockade mig - och de som gjorde det var såklart kokböcker! (Som om jag behövde fler av dem...) Två kokböcker fick följa med hem: Leif Mannerströms Husmanskonst och Sara Begners Saras kök.

Husmanskonst har jag tittat i förut och jag är lite sugen på att ha en "husmansdag" i veckan för att klara av de klassiska recepten en efter ett. Vi får väl se hur det går med det projektet...

Saras kök var mer av ett impulsköp men hittills har det visat sig mycket lyckat! Jag gillar tonen i Sara Begners recept och har faktiskt redan lagat flera grejer - även om jag inte följde recepten helt och hållet... Den här getostlasagnen är hämtad ur boken men jag tyckte att det blev för lite fyllning så jag fyllde på med rivna morötter, lite extra grädde och så rikligt med färsk basilika (Sara använder torkad). Riktigt gott hur som helst: de soltorkade tomaterna ger extra matighet åt den här snabba rätten.


Lasagne med getost och soltorkade tomater
(ca 3 port)

250 g fryst bladspenat (tinad)
1 gul lök
1 stor morot
Ca 8 torkade lasagneplattor (eller 1 paket färska à 200 g)
Salt, svartpeppar

Ostsås:
150 g getost (använd gärna chèvre på t ex rulle. Jag tog någon konstig hård variant men det gick bra det också)
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 1/2 dl mjölk (eller använd totalt 4 dl mjölk)
10 soltorkade tomater
1 näve färsk basilika (eller 1 tsk torkad)
Salt, svartpeppar
Gärna en näve finriven parmesan

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken fint och fräs tillsammans med urkramad spenat i lite olja. Smaka av med salt och svartpeppar. Riv moroten grovt. Mixa getost, matlagningsgrädde (eller ungefär hälften av mjölken om du bara använder mjölk), hackade soltorkade tomater och basilika. Det gör ingenting om det blir några bitar kvar, tvärtom känns det lite matigare! Mixa sedan i resterande mjölk. Krydda med salt och peppar. Varva lasagneplattor, spenatröra, morötter och ostsås i en ugnsfast form. Strö gärna en näve finriven parmesan eller pecorino ovanpå och så lite extra svartpeppar. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter (ca 20 om du använder färska plattor). Ät med en sallad, t ex rivna morötter!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Getost i lasagne har jag aldrig provat, men det låter som en utmärkt idé!
Tycker fröken Dill

lellky sa...

Detta skall minsann provas!