01 februari 2010

Majssalsa med lime och koriander

Med stora kniven i högsta hugg kastade jag mig ner från matlagningsklippan igen ikväll! Mannen tyckte nog att jag borde hålla mig långt borta från knivar ett bra tag framöver men jag kunde inte låta bli. Kanske blev inte rödlöken så finhackad som den egentligen borde vara men hur lätt är det att skära lök med ett bandage i vägen? God salsa hur som helst, perfekt till köttfärsfyllda enchiladas!


Majssalsa med lime och koriander
(1 liten skål)

1/4-1/2 ancho chili
1 msk olivolja
1 liten burk majs, avrunnen
1/2 rödlök, finhackad
1 näve koriander, finhackad
Saft av 1/4 lime ungefär
1 nypa chiliflingor
Salt, peppar

Hacka den torkade ancho chilin fint. Hetta upp oljan i en liten stekpanna och fräs chilibitarna på svag värme tills de mjuknar något. Var försiktigt så att chilin inte bränns! Häll av oljan och blanda chilibitarna med majs, rödlök och koriander. Smaka av med limesaft, chiliflingor, salt och peppar. Låt gärna stå en stund innan servering!

1 kommentar:

Emmas Kök sa...

Koriander är ju faktiskt väldigt gott i salsa. Skall ha i det nästa gång eftersom jag helt glömde bort det sist.. :)