15 december 2009

Leilas chocolate crackles

Häromkvällen hade jag och några vänner vårt traditionella julmys. Sedan vi slutade läsa PA-programmet tillsammans för lite mer än fem år sedan har vi haft ett glögg- och klappmys i juletid. Värdinnan för året bjuder på glögg, vi andra tar med tilltugg. I år bakade jag kakor med det roliga namnet chocolate crackles enligt ett recept av allas vår Leila. Jag tror att hon bakade dem i Leilas jul förra året eller så.

Hur som helst, jag följde receptet nästan men använde en mörk choklad på 80 % och så pepparkakskryddor istället för bara kardemumma. Goda, mäktiga, mycket chokladiga kakor blev det! Den roliga krackeleringen kommer sig av att kakorna först doppas i strösocker, sedan florsocker innan gräddning.

Leilas chocolate crackles
(ca 12-18 st - jag fick 12, receptet säger 18...)

100 g mörk choklad (70-80 %)
50 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl farinsocker eller råströsocker
1 ägg
1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk pepparkakskryddor eller 1/2 tsk nystött kardemumma
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa flingsalt
1/4 dl mjölk

1 dl strösocker
1/2 dl florsocker

Smält chokladen i en tallrik/skål över kokande vatten. Vispa smör och farinsocker pösigt. Vispa därefter ner ägget, vaniljsocker, pepparkakskryddor/kardemumma och till sist den smälta chokladen lite lagom lätt. Rör ihop mjöl, kakao, bakpulver och flingsalt, och rör ner alltihop i smeten. Rör till sist ner mjölken och blanda till en lite kladdig deg. Forma en rulle av degen och slå in i plast. Låt vila i kylen i några timmar. Sätt ugnen på 175 grader. Dela rullen i 12-18 delar och rulla varje del till en boll. Platta till bollen lite och vänd runt i först strösocker, sedan florsocker. Lägg alla bollarna på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 14 minuter tills kakorna har krackelerat på ytan.

3 kommentarer:

Emmas Kök sa...

Jag tittade på Leilas Jul igår när hon gjorde dessa. De ser ju verkligen riktigt goda ut, men de smakar väldigt mycket choklad va? :)

Frostrosor sa...

De här ser riktigt goda ut! Såg också när Leila bakade de!

Emilies Skafferi sa...

Mmm vad dessa verkar goda. Som med allt annat leila gör:)