14 november 2009

Halloumicurry med potatis och kikärtor

Jag letar alltid efter recept som smakar Indien "på riktigt," sådana där maträtter som gör att jag känner mig tillbakaflyttad till en liten veggorestaurang i Delhi eller varför inte vid Keralas stränder. Den här curryn, som är direktlånad från Lisa Förare Winbladh, är en sådan rätt! Fantastiskt god, speciellt när den har fått stå till sig över natten.

Egentligen ska paneer (indisk färskost) ingå i den här rätten men Lisa tipsade om halloumi som alternativ. Jag föredrar nog paneer smak- och konsistensmässigt men detta sagt är halloumi ett bra alternativ som dessutom är mer lättillgängligt i kyldisken. Vill du göra din egen paneer har jag ett recept här.

Jag läste lite för snabbt på spenatpåsen i frysen och det visade sig vara hackad spenat till skillnad från den tänkta bladspenaten. Gott blev det ändå men färgen på grytan påverkades ju lite.


Halloumicurry med potatis och kikärtor

(till ca 4 hungriga pers)

1 gul lök
4 vinterpotatisar
2 msk finhackad färsk ingefära
1/2 msk hel spiskummin
1 kanelstång
1 tsk malen koriander
Finhackad röd chili eller chiliflingor efter behag
1/2 tsk gurkmeja
1/2 msk lantbuljongpulver (jag använder Renée Voltaires)
1 burk Mutti körsbärstomater
Ca 2 msk russin (Lisa säger ljusa, jag tog vanliga!)
1 burk kikärtor
1 paket halloumi (ca 150 g)
100 g färsk eller tinad bladspenat (krama ur om den är tinad)
Salt, peppar

Skala och hacka löken grovt. Skala potatis och tärna i bitar som är ungefär lika stora som sockerbitar. Bryn löken i lite smör/olja med finhackad ingefära, spiskumminfrön, kanelstång och koriander i en djup stekpanna eller gryta. När löken har blivit mjuk, rör i potatis, chili och gurkmeja. Rör runt och stek ytterligare någon minut. Häll på 4 dl vatten och rör i lantbuljongpulvret. Låt puttra under lock i ca 15 minuter eller tills potatisen nästan är mjuk. Rör då i körsbärstomaterna och russin. Låt puttra utan lock i ca 15 minuter till. Skölj kikärtorna noga. Tärna halloumin i sockerbitsstora bitar. Vänd ner kikärtor och halloumi i grytan och låt puttra i ca 5 minuter. Rör ner spenaten och låt puttra ytterligare 5 minuter. Smaka av med salt.

Servera med basmatiris och kanske en yoghurtsås, eller varför inte bara med naanbröd eller chapatis?

4 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Smart med halloumiost! Antar att det fungerar med saganaki också, den är lite mindre salt.
Funderar fröken Dill

Boel sa...

Ser jättegott ut! Mustig och härlig i höstrusket:)

Elsa sa...

Ser väldigt gott ut, den står och puttrar på spisen nu. Men min ser inte ut att bli lika krämig som din. Något tips? och vart är curryn? :P haha

Anonym sa...

Hej,

Jag har gjort denna gryta nu säkert 20 gånger och den är fantastisk! Dock har jag ändrat receptet en del (som funkar för mig) Jag har tex även färsk vitlök i, och minst dubbla mängden av typ alla kryddor. Jag har sötpotatis i, istället för potatis och jag steker först halloumin innan jag lägger den i grytan. Tack för inspirationen! Bästa rätten jag vet, :) /Sanna