01 oktober 2009

Kålpudding - en smarrig klassiker

Nej, vi har inte varit på bröllop hela veckan. Däremot har vi påbörjat en badrumsrenovering(på vårt enda badrum!) som tar all tid och kraft... eller snarare så tar den nog bort lusten att vara hemma så mycket! Isoleringsplast överallt i kombination med byggdamm - ja, alla som har renoverat vet ju hur det är!

Hur som helst, för att muntra upp mig själv köpte jag en kokbok häromdagen: Hälsokokboken av Ulrika Davidsson. Fin rosarutig utsida och trevliga recept på insidan. Jag testade att göra kålpudding i en något modifierad variant och den blev kanongod. Rårörda lingon till gjorde det hela ännu godare. Enligt kokboken ska man servera en sås till men det tycker jag faktiskt inte behövs.


Kålpudding
(ca 3 port)

1 litet vitkålshuvud, ca 650 g
1/2 stor gul lök
Smör/olja till stekning
Knappt 1 msk sirap (eller jag tog honung för sirapen var slut...)
Salt, peppar
Ca 400 g blandfärs
1 dl kokt ris
1 ägg
1 msk ljus soja
1 1/2 dl vatten

Rårörda lingon (lingon och strösocker som rörs ihop tills sockret smälter)

Sätt ugnen på 200 grader. Strimla vitkål och lök fint (gärna i matberedare på skärskivan). Stek kålen och löken mjuk i smör/olja på ganska svag värme. Salta och peppra. Rör ner sirapen och låt steka några minuter till. Lägg färsen i en bunke och tillsätt ris, ungefär en tredjedel av kålen, ägg, soja och vatten. Salta och peppra. Rör ihop till en lös smet. Varva smet och resten av kålen i en ugnsfast form. Låt sista lagret bestå av kål. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Servera med rårörda lingon.

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Det är ju så gott! Samma sak åt vi till middag igår! Dock inga bilder på bloggen då det inte var jag utan mannen som stod för rätten!

Helena Ljunggren sa...

Kålpudding är nåt av det godaste som finns, fantastiskt gott!