22 september 2009

Ännu en kryddkvarn!

Jag har länge gillat kryddkvarnarna från t ex Santa Maria - särskilt Chili explosion är en stor favorit. Häromdagen hittade jag en ny variant i kryddhyllan: Roasted cumin and pepper, som innehåller förutom salt godsaker som spiskummin, ingefära och nigellafrön.

Enligt Santa Maria passar kryddblandningen till kyckling, fläsk, fisk, grönsaker, kalla såser och grytor. Detta struntade jag blankt i och gjorde istället smaktestet i form av tacofärs. Istället för vanlig tacokryddmix (som för övrigt vanligtvis innehåller en väldig massa tillsatser, bland annat smakförstärkare av olika slag) tog jag dels kryddkvarnen, dels några kompletterande kryddor som paprika och chilipulver. Resultatet blev riktigt bra - en god tacokryddad färs helt enkelt! Dock krävdes ganska mycket av kryddan för att färsen skulle smaka något alls.

2 kommentarer:

Katrin sa...

Jag tycker att alla hemgjorda taco-kryddblandningar jag provat smakar väldigt lite. Det behöver alltid kryddas upp. Smakförstärkarna i köpes-blandningarna gör tydligen sitt jobb. Eller så har jag helt enkelt lärt mig att tacos ska smaka konstgjort...

Daniel Pettersson sa...

Huvudingridiensen i färdigköpta tacoblandningar är spiskummin. Så den kryddan kan vara bra att köpa in och ha som bas om man vill göra egen taco-krydda utan alla tillsattser.