20 augusti 2009

Kanelpannacotta med snabbfrästa äpplen

När mannen har tillbringat en god stund med att leta fel i trådlösa nätverket och det visar sig att jag helt enkelt har lyckats komma åt knappen som blockerar trådlösa anslutningar i min laptop - ja, då finns det inget att göra utom att låta honom välja efterrätt! Han valde pannacotta, och jag gjorde honom glatt till viljes med den här kanelpannacottan med snabbfrästa äpplen. Riktigt gott med den söta pannacottan och de syrliga äpplena (av sorten Ulla, lite för sura för att äta naturella än så länge)!


Kanelpannacotta med snabbfrästa äpplen
(4 små portioner)

1 gelatinblad
3 dl vispgrädde
2-3 msk strösocker
1 vaniljstång (urskrapad)
Kanel enligt smak, 1 tsk kanske?

Äppelfräs:
2 svenska syrliga äpplen, t ex Ulla eller Aroma
Någon matsked strösocker, kanske lite kanel också
Smör till stekning

Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten. Koka upp vispgrädden med socker, kanel och vanilj. Låt gärna stå och dra några minuter efteråt. Krama ur gelatinbladet och vispa ner det i gräddsmeten. Häll i fyra små formar och låt stelna i kylen.

Vid servering: skala och skär äpplena i små bitar. Fräs snabbt i lite smör med socker ovanpå. Rör runt ordentligt så att sockret karamelliseras men inte bränns. Lägg en klick äppelfräs på varje pannacotta och servera genast!

4 kommentarer:

Frostrosor sa...

Jag anar höste i luften och i din blogg också med tanke på denna mumsiga efterrätt! :-)

Helena Ljunggren sa...

Åj, jösses så gott det där såg ut!
Kanelpannacotta måste absolut testas, tack för tipset!


www.HelenaLjunggren.com

Hallon & Blåbär sa...

Pannacotta är ju hur gott som helst och jag kan tänka mig att med kanel blir det supergott.

bakmammorna sa...

ojojoj vad härligt smarrigt! en riktig höstpannacotta!