05 april 2009

Inspiration snarare än instruktion

En snabb resumé av den gångna matlagningsveckan som fokuserades på Under valnötsträdet:

- av sex planerade middagar ur boken gjorde jag fyra rätter
- av de fyra följde jag recepten slaviskt noll gånger
- av alla måltider under veckan blev faktiskt alla bra

Vad visar det då? Jo, dels är jag dålig på att följa min minutiöst uttänkta planering, dels är jag ännu sämre på att följa recept. Jag gillar helt enkelt improvisation för mycket men det är ju faktiskt inget problem, snarare en möjlighet! Visst, vid speciellt bakning är det ju viktigt att åtminstone behålla proportionerna men det utesluter ju inte att använda det egna omdömet. Att ersätta en del ingredienser med andra som finns hemma gör ju rätten till "min". Alla kokböcker jag har hemma ger ju inspiration ändå!

Nej, nu piper timern för min banankaka med mörk rom, kaffe och kanel - återkommer efter provsmakning!

Inga kommentarer: