23 mars 2009

Kryddiga kanelbullar

Bland resterna av bokrean hittade jag den lilla kakboken Klassiska kakor på nytt vis av Mia Öhrn för ynka 39 kronor på det något otippade stället Lagerhaus. Enligt baksidan är boken en hyllning till det svenska bakarvet och Mia har försökt uppdatera och förenkla sina favoriter bland de klassiska kakorna. Själv bläddrade jag i boken när jag kom hem och blev inspirerad att baka kanelbullar, något som händer ungefär vartannat år. Såklart kunde jag inte hålla mig till ett klassiskt recept utan testade med mörkare sirap i degen, råsocker i fyllningen och så några andra kryddor förutom kanel som smaksättning. Bullarna blev fantastiskt goda och saftiga!

Kryddiga kanelbullar
(ca 40 st)

5 dl mjölk
50 g jäst
1 stort ägg
Ca 14 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 tsk kardemumma (gärna nystött)
1 dl sirap (jag använde dadelsirap men det går också bra med 1 dl strösocker)
150 g rumsvarmt smör

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
1/2 dl råströsocker (eller vanligt strösocker)
1 msk kardemumma, kanel, ingefära och kryddnejlika (blanda enligt egen smak)
1 ägg till pensling
Pärlsocker att strö över (jag använde råströsocker i brist på pärlsocker...)

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervärme och häll över jästen, rör om. Tillsätt ägget. Blanda i mjöl, salt, kardemumma och socker. Tillsätt även smöret i klickar och arbeta ihop till deg. Knåda ordentligt och låt sedan degen jäsa övertäckt i ca 1 timme. Rör under tiden ihop smör och kryddor till fyllningen. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en avlång rektangel på mjölat bakbord. Bred på fyllningen och rulla ihop rektangeln till en avlång rulle. Skär i tjocka skivor, ca 20 per rulle, och lägg med jämna mellanrum på bakplåtspappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa övertäckta i ca 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö pärlsocker över och grädda mitt i ugnen i ca 5-6 minuter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag bakar sällan bullar också, föredrar att baka kakor med choklad i ; )
Men dom såg goda ut dom du bakat mmm : )