11 mars 2009

Fiberplättar med rårörda lingon

Jag har fått hem några smakprover på en ny färsk sojamjölk från Alpro Soya. Både en lightvariant och en kalciumberikad variant skickades med. Ikväll tänkte jag göra lite grövre pannkakor till middag och tog raskt fram sojamjölken med kalcium. Läste snabbt på paketets framsida och kunde inte se ordet sötad någonstans så jag blandade raskt smeten. Först därefter smakade jag på mjölken som såklart var söt... Nåja, gjort är gjort och de här havregrynsplättarna blev otippat goda! Jag serverade dem med rårörda lingon (frysta lingon och socker körs i mixer) och snabbstekt kassler i brist på bacon eller sidfläsk.

Fiberplättar
(2-3 port)

1 dl rågmjöl (eller vetemjöl)
1 1/2 dl fiberhavregryn
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 ägg
4 dl sojamjölk (eller vanlig mjölk)

Rör ihop de torra ingredienserna. Tillsätt mjölken och därefter ägget. Låt smeten vila i ca 15 minuter. Stek plättar i lite smör och servera med rårörda lingon (eller lingonsylt) samt snabbstekt kassler eller bacon.

Inga kommentarer: