30 november 2008

Lussesnurror med apelsinfyllning

I helgen hade vi ett litet glöggmys hemma hos oss vilket såklart innebar att jag fick tillfälle att baka! Bland annat gjorde jag de här lussesnurrorna (recept från Arla) med två olika fyllningar: dels apelsin, dels mandelmassa. Båda fyllningarna blev riktigt goda och nästa gång tror jag faktiskt att jag kombinerar dem! Eftersom degen innehåller kesella blir snurrorna mycket saftiga och de är inte heller för söta. Helt enkelt är de goda och dessutom kul som omväxling till vanliga lussebullar!

Lussesnurror med apelsin- eller mandelmassefyllning
(ca 35 st)

50 g jäst (gärna för söta degar)
100 g smör
5 dl mellanmjölk
1 burk lätt kesella (250 g)
2 paket saffran
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Apelsinfyllning:
75 g rumsvarmt smör
1/2 dl strösocker
rivet skal av 1 apelsin

Mandelmassefyllning:
100 g mandelmassa
30 g smör

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Stjälp upp degen på en mjölad bänk. Platta ut degen med händerna till ca 40x35 cm. Gör en eller båda av fyllningarna genom att blanda resp. ingredienserna. Bred fyllningen över degen. Vik degen dubbel på mitten. Skär degen i ca 30 smala remsor. Vrid dem några varv och lägg på bakplåtspapper på plåtar. Låt jäsa 20-30 min. Sätt ugnen på 250°. Grädda i övre delen av ugnen i 8-10 min. Låt dem svalna på galler men servera dem gärna ljumma!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jisses så goda de verkar! De senare getostbollarna och prästoströran kan jag också tänka mig är gudomligt goda! Nu har jag fått massor av ny ispiration! Tack så himla mycket! :-)

Varma Hälsningar,
Jennie.

Elle Algin sa...

Jag brukar göra detta recept och slå ihop mandelmassan med apelsinrivet. Snurrorna får alltid högsta betyg när jag bjuder på dem. Jag blandar också hackad mandel och pärlsocker och strör uppe på!