01 oktober 2008

Pizza med mozzarella och ruccola

Eftersom jag inte kan leva helt och hållet på äpplen (även om jag skulle vilja just nu när de är som godast) är en hemmagjord pizza då och då inte helt fel! Jag brukar göra pizzan på klassiskt sätt med skinka, champinjoner och mozzarella ovanpå. Efter gräddning strör jag ruccolasallad som jag blandat med riven parmesan ovanpå och sedan är det bara att njuta tillsammans med ett glas rött vin! Degreceptet kommer från Leila Lindholm och har fördelen att den bara behöver jäsa ca 30 minuter.

Pizza med mozzarella och parmesanblandad ruccola
(4 port - en ugnslångpanna)

Deg:
50 g jäst
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
1/2 dl olivolja
3 dl ljummet vatten
7-9 dl vetemjöl special

Blanda jäst, socker, flingsalt, olivolja och vatten i en bunke. Rör i mjölet lite i taget. Degen ska bli fast och elastisk. Spara ev. resterande mjöl till utbakning. Täck degbunken med en bakduk och jäs ca 30 minuter. Kavla ut degen så att den täcker botten på en långpanna, gärna på bakplåtspapper. Lägg i långpannan.

Kallrörd tomatsås:
1 burk körsbärstomater
1 finriven vitlöksklyfta
1/2 kruka basilika
salt, peppar, olivolja, ev socker

Rör ihop såsen och smaka av. Bred ut över pizzabottnen.

Topping:
Rökt skinka i strimlor
2 "bollar" mozzarella
Basilika, strimlad
Svartpeppar

Lägg toppingen ovanpå pizzan med mozzarellan överst. Peppra. Grädda i 200 grader tills pizzan är gyllene och knaprig i kanterna.

Parmesanblandad ruccola:
1 paket/påse ruccola
Riven parmesan efter smak

Blanda ruccola och parmesan och strö över den nygräddade pizzan. Servera genast!

3 kommentarer:

Tusset sa...

Jag intygar att det blir JÄTTEGOTT!!

Anonym sa...

Hemmagjord pizza är verkligen gott! Vilka vackra foton!
Erika

Anonym sa...

Varför har man alltid pizzan överst när man gör hemmagjord? På pizzerian är den ju ovanpå tomatsåsen =S Jag är så förvirrad!