18 september 2008

Rabarberkola - perfekt till glass!

Rabarberkola är kanske inte den mest fotogeniska efterrättssåsen men mycket smarrig! Kolan består helt enkelt av rabarber, sirap och socker och en smaksättning som får koka länge till en seg och mörkbrun sås. Serveras varm till vaniljglass!

Angående smaksättning så valde jag gröna kardemummakapslar (som jag plockade upp innan servering) men vaniljstång eller kanelstång är också mycket gott. Bra användning för årets sista rabarber helt enkelt!

Rabarberkola
(4 port)

Ca 300 g rabarber (bara stjälkarna)
1 dl ljus sirap
1/2 dl strösocker
10 gröna kardemummakapslar eller 1 kanelstång eller 1 vaniljstång

Hyvla av de yttersta lagren på rabarbern och skär sedan stängerna i mindre bitar. Lägg bitarna i en kastrull tillsammans med sirap, socker och vald smaksättning. Låt koka på svag värme tills rabarbern har blivit mjuk och det har blivit en mörk, kolaliknande sås. För mig tog det ca 1 timme men då hade jag mycket svag värme. Rör om då och då. Plocka upp smaksättningen och servera varm till vaniljglass!

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmm det där verkar riktigt gott ju! =)

Erika sa...

Det där verkar spännande! Jag har en del rabarber i frysen, så det blir nästa helgs efterrätt...