29 september 2008

Äpplen, äpplen, äpplen

Tillsammans med trevligt sällskap har jag tillbringat i princip hela helgen på Österlen. Jag som fullständigt älskar krispiga, syrliga men ändå söta, nyplockade äpplen kan ju inte motstå att åka runt bland alla äppelodlingar och bara njuta. Dessutom besökte vi äppelmarknaden i Kivik två gånger och smakade på allehanda inläggningar och marmelader. Stay tuned för bilder på musttillverkning och annat skoj.

I söndags kväll gjorde jag en äppelkaka som var fullständigt ljuvlig, och det beror helt på äpplena! Idag njuter jag av överbliven kaka, imorgon blir det recept och bilder så... upp och hoppa till närmaste torghandel. Aroma... mmmm....

1 kommentar:

Kinna Jonsson sa...

Tips till dig. Jag var på äppelprovning uppe nära äpplets hus. Man fortsätter vägen fram, förbi och jag tror till höger låg en äppelodling där äpplen på fat med liten kniv låg i ett av husen där äpplena såldes. Roligt att testa de olika sorterna.