17 september 2008

Heta räkor

När den skaldjursöverkänslige mannen är borta får jag dansa på bordet. Eller kanske inte, men jag får i alla fall äta så mycket räkor jag orkar till både min och kattens glädje. Nu senast var mannen bara borta en vardagskväll och därför blev det en enkel (men god) middag bestående av chilistekta räkor och ris. Allra godast blir det med egenskalade räkor men som sagt, en vardagskväll kan det vara skönt med enkla genvägar och då funkar färdigskalade stora räkor också.



Chiliheta räkor
(1 port)

1 1/2 dl färdigskalade räkor
1 paprika
1 salladslök
Chiliflingor och flingsalt eller chili explosion
3/4 dl matlagningsgrädde
Ris till en portion

Koka ris. Tina räkorna. Hacka paprikan och salladslöken. Stek paprikan i lite olja i någon minut, strö över chili och flingsalt. Häll på matlagningsgrädden och låt koka ett par minuter. Lägg därefter i räkorna och låt dem bli genomvarma. Servera med riset och strö den hackade salladslöken över.

1 kommentar:

Jeannette sa...

Hej
Kul när man hittar vad man söker. Och sen en person från lund, Som jag,