10 augusti 2008

Halloumi - en räddare i nöden

Halloumi är en skojig ost som skiljer sig från de andra får-/get-/koostarna från de grekiska trakterna genom sin konsistens. I paketet är halloumin fast, nästan hård och när den steks behåller den sin form och blir lite gnisslig. Den är hur enkel som helst att hantera, bara att steka i lite olivolja. Smakmässigt är halloumin salt i sig så det behövs ingen extra kryddning, kanske lite svartpeppar om man känner för dig. Jag brukar steka upp några tunna skivor och äta som en snabb lunch eller middag med lite smakrik marmelad. Tomatmarmelad (som på bilden ovan) funkar extra bra eftersom den ju inte är supersöt. Gott och enkelt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag fullkomligt älskar halloumi! jag brukar marinera den i lite lime, chili och honung, grilla den och äta i pitabröd med sallad, tomat, rödlök och ngn god vitlöksdressing... MUMS!

Spralligast sa...

Anna - det där lät ju precis hur gott som helst! Det måste jag testa!

Mian sa...

Jag har aldrig testat halloumi. Stekning på hög eller låg värme?

Spralligast sa...

Mian - jag brukar steka på ganska hög värme. När halloumin har fått färg är det dags att vända och steka lika länge till, det tar inte många sekunder!