07 augusti 2008

Bulgursallad med pistagenötter och granatäpple

TV-kockar är ett säreget släkte, ganska imponerande faktiskt. De lyckas ju få oftast komplicerade recept med hur många ingredienser som helst att se busenkla ut. Någonstans långt inne vet jag ju att en TV-rätt tar många timmar av förberedelser (eller mis-en-place som jag gillar att säga då och då till mannens stora förvirring) och därefter lika många timmar av uppröjning och diskning. Dessutom har jag faktiskt svårt för en hel del av TV-matlagarna. Ta Leila Lindholm till exempel. Jag gillar inte alls hennes manér i rutan (även om hon säkert är fantastiskt trevlig i verkligheten) men vad jag däremot oftast gillar skarpt är hennes recept. Raka motsatsen har vi i Nigella Lawson. Hennes avslappnade attityd i TV gillar jag, jag köpte hennes kokbok Fest på bokrean men jag har trots detta inte lagat eller bakat efter ett enda av hennes recept.

Hittills.

Det har nu ändrats på! Det här är faktiskt en bulgursallad från ovan nämnda kokbok. Förvisso med några ändringar men kryddningen är helt och hållet Nigellas! Salladen är smakrik och lite syrlig och skulle säkerligen passa bra på en buffé. Vi åt den tillsammans med en yoghurtsås och några kryddiga köttfärsbiffar.

Berberisbär undrar kanske någon vad det är? Jo, bären kallas också för zereshk och används mycket (i torkad form) i persisk matlagning. De är syrliga men smakrika. Läs gärna mer här! I den här salladen passar de alldeles utmärkt, men går att ersätta med torkade tranbär eller i nödfall syrliga russin. Jag köpte mina bär i Malmö - en stor påse för 30 kr.

Kryddig bulgur- och pistagesallad med berberis och granatäpple
(3-4 port som tillbehör)

2 dl bulgur
1/2 dl torkade berberisbär
7 1/2 dl kokande vatten
1 msk granatäppelsyrup
Saft av 1/2 citron
3 msk olivolja
1/4 tsk malen kryddpeppar
1 tsk spiskummin (mortla gärna hela frön för extra smak)
1 tsk flingsalt eller 1/4 tsk vanligt bordssalt
1/4 tsk malen kanel
1 dl skalade pistagenötter
1 rödlök
2 msk hackad persilja

Lägg bulgur och berberisbär i en skål och häll det kokande vattnet över. Täck med plastfolie och låt stå och dra i 20 minuter. Låt rinna av i en sil och svalna. Vispa ihop granatäppelsyrup, citronsaft, olivolja och kryddor till en dressing. Hacka pistagenötterna grovt. Finhacka löken. Blanda bulgur, pistagenötter, dressing, rödlök och hackad persilja. Låt gärna stå och dra en stund. Servera tillsammans med en yoghurtsås och gärna kryddiga biffar.

Inga kommentarer: