25 augusti 2008

Bön- och bacongryta till pasta

Jag har lyckats samla på mig ett flertal böntetras, de är ju så lätta att lägga i korgen i mataffären - "de går ju alltid åt"... Trots att jag faktiskt använder bönor i en hel del maträtter tycks antalet burkar/tetror i skafferiet inte minska nämnvärt. Ett litet livsmysterium kanske? Hur som helst, det är ju ändå bra att alltid ha bönor hemma eftersom de gör grönsaksgrytor matigare och oftast kött helt överflödigt. I den här grytan använde jag dock bacon som smaksättare. Tomatbasen blir som vanligt godare ju längre den får koka men för min del räcker det med tiden som det tar pastan att koka.

Bön- och bacongryta
(3 port)

1/2 paket bacon, strimlat
1 gul lök
1/2 tetra krossade tomater
1 lagerblad
1-2 tsk grönsaksfond
1/4-1/2 tsk chiliflingor
1 tetra/burk stora vita bönor
parmesan
salt, peppar

Lägg det strimlade baconet i en kall gryta. Hetta upp och fräs under omrörning. Lägg i löken och låt den bli genomskinlig under omrörning. Tillsätt ev lite smör/olja om det börjar brännas. Häll i de krossade tomaterna, lagerblad, grönsaksfond och chiliflingor. Låt koka ca 10 minuter medan pastan kokar. Smaka av med salt och peppar. Häll därefter i bönorna och låt dem bli genomvarma. Rör gärna i lite riven parmesan och servera tillsammans med pasta och extra parmesan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

lät jättegott, som en riktig höstgryta! :D

fruktsallad sa...

Du lagar alltid så mycket gott! Detta verkar toppen! :)