24 juli 2008

Jordgubbsglass med tre ingredienser

En varm och solig Kreta-vecka senare, och vi är tillbaka i Lund sedan några dagar (och en förmodad matförgiftning men det vill jag inte tänka på längre...). Lagom till värmens ankomst idag har jag införskaffat något som jag suktat efter länge: en alldeles egen glassmaskin! Lycka!

Så fort jag kunde - dvs. när frysblocket hade vilat i frysen i 24 timmar - invigde jag glassmaskinen med ett enkelt recept som Lisa Förare Winbladh så snällt skriver om på sin blogg. Hennes recept innehåller mjölk och ägg också men jag mixade ur minnet så min glassmet innehåller bara tre ingredienser: kondenserad sötad mjölk, upptinade jordgubbar och limeskal. Enkelt, eller hur? Försök att låta bli att smaka på smeten, det är helt omöjligt - smakar som en smarrig milkshake ungefär. Glassmaskinen gör glassen krämig på nolltid.

Kondenserad sötad mjölk finns nog på nästan vilken medelstor livsmedelsbutik som helst. Jag köpte också några burkar på en asiatisk butik för typ 14:-. Tänk på att den ska vara sötad!

Superenkel jordgubbsglass à la Lisa
(3 port kanske? Eller 2 superglassugna...)

1 burk sötad kondenserad mjölk
225 g jordgubbar (upptinade eller färska)
rivet skal av 1/2-1 lime

Mixa kondenserad mjölk, jordgubbar och skal från 1/2 lime till en jämn smet. Smaka av och tillsätt ev. mer limeskal för att balansera sötman. Ställ smeten i kylen om den inte ska användas direkt. Annars, kör i glassmaskin till en krämig glass. Avnjut genast!

Inga kommentarer: