30 juli 2008

Daring bakers: Filbert Gateau with Praline Buttercream

Alltså... smaka på kaknamnet i rubriken... Filbert Gateau with Praline Buttercream. Visst låter det avancerat, och kanske till och med lite svårt att förstå? Lite enklare blir det om man vet att "filberts" är samma sak som hasselnötter, "gateau" franska för tårta eller kaka, "praliné" franska för nougat. Alltså är juli månads utmaning för Daring bakers en hasselnötstårta med nougatsmörkräm.


Min första tanke var ungefär "inte ännu en tårta med smörkräm!". Jag förstår inte riktigt fascinationen med smörkräm som de senaste månadernas Daring Bakers-värdar verkar ha... För er som inte har läst tidigare: jag har varit med i Daring Bakers i fem månader och varit med i fyra utmaningar inklusive den här. TRE av utmaningarna har bestått av smörkrämstårtor med flera lager. Det borde faktiskt finnas utmanande bakverk som inte innehåller smörkräm, speciellt som värdarna får välja fritt mellan söta och salta recept!

Hur som helst, när jag väl tagit mig tid för att baka den här tårtan var den inte så jobbig som receptet fick den att låta... Det gick väl på några timmar inkl. avsvalning och kylning, men då "fuskade" jag lite (dock i enlighet med utmaningens regler). Ett tips för att rosta hasselnötter: sprid ut dem på en plåt och rosta i 180 grader ca 10 minuter. Låt svalna något och lägg dem sedan i en kökshandduk. Gnugga. Nästan allt skal försvinner hur lätt som helst!

I korthet består tårtan av:

- en nötbotten som jag gjorde på rostade hasselnötter
- en fyllning som borde bestå av nougatsmörkräm men som jag valde att göra av nougatgrädde med en gnutta rom i (nougaten gör man själv av kanderade hasselnötter som finmals till en nougatpasta)
- ett tunt marmeladlager (jag tog körsbär)
- mörk choklad som täcker tårtan helt
- dekoration av smörkräm och nougat (jag gjorde bara en gnutta smörkräm av cream cheese, smör och florsocker)

Nu tänker jag vara fräck och inte skriva ner hela det låååååååånga receptet här. Det finns säkerligen hundratals andra Daring Bakers som har hela receptet på sin blogg och länkarna till samtliga DB-bloggar finns här. Däremot kan jag ju berätta vad jag tyckte!

Överlag får kakan väl godkänt. Det är faktiskt nog den DB-tårta som jag gillar mest hittills! Nötsmaken var framträdande men på ett behagligt sätt. Eftersom jag använde nougatgrädde blev det en ganska mild fyllning men med en mycket trevlig smak. Körsbärsmarmeladen bröt av mot den söta grädden. Däremot tycker jag att det var lite väl mycket mörk choklad utanpå. Detta går ju att åtgärda OM jag gör kakan igen. Arbetsinsatsen var som sagt inte så enorm även om det var många moment att hålla reda på. Dock känns tårtan lite "vintrig" och just nu längtar jag efter enkla, rena sommarsmaker som är så långt ifrån smörkräm man kan komma! Alltså... jag ser fram emot nästa månads Daring Bakers-utmaning men hoppas, hoppas, hoppas att den inte innehåller smörkräm...

This hazelnut praline cake is my fourth Daring Baker's challenge, and I must say that it's my favorite so far. I made half a batch and ended up with a cake that would feed at least 8 people since it's so rich... and tasty! I used hazelnuts and a medium dark rum throughout as well as a cherry preserve. The combination of cherry, hazelnuts, rum and dark chocolate worked wonderfully but did seem a bit too "wintry" for me. Workwise, I had no problems at all with the gateau. I did opt for a whipped cream/praline filling instead of a buttercream but used a simple cream cheese buttercream for decoration along with the praline. Overall, a tasty layer cake which tasted even better after a day or two in the fridge. Thanks Mele Cotte for the challenge - I liked it, mainly because praline isn't something I do every day!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Very very nice! I really like the idea of using Cherry!!! Great job!

ingegerd sa...

jättefin!!jag har också gjort en,kommer nog inte göra fler gånger så många moment!men kul att pröva!

Lauren sa...

Yum, your cake looks wonderful!!