06 juni 2008

Iste med rom, mynta och citron

Sjukt varmt är det just nu - och det är ju precis hur skönt som helst! Däremot behöver man svalka sig ofta med kalla drycker, och vad passar då bättre än iste? Ett tips - som gäller allt iste - är att "brygga" teet kallt, dvs. bara låta kallt vatten stå med teflagorna. Visst, det tar lite längre tid att få teet lagom starkt men å andra sidan slipper man vänta på att det ska svalna. Hur som helst, i just det här isteet har jag haft i lite rom för att få en extra smakkick. Vill man ha en alkoholfri dryck - ta helt enkelt bort rommen men ha kanske i lite extra citron och honung istället. Jag använde både mynta och citronmeliss men bara mynta funkar också.


Iste med rom, mynta och citron
(4 stora glas)

1 liter vatten
Te (gärna en citrusvariant eller Earl Grey typ)
1 citron
1/2 - 1 dl flytande honung (efter smak)
1 dl mörk rom
1 dl färska myntablad (gärna några citronmelissblad också)
Is

Låt teflagor och vatten stå och dra till lagom styrka. Pressa citronen och blanda med rom och honung. Riv mynta- och citronmelissbladen i mindre bitar och lägg i fyra glas. Häll citron/rom-blandningen över. Rör om. Lägg i några isbitar i varje glas och häll teet över. Servera med sugrör.

2 kommentarer:

ingegerd sa...

det lät gott,men vad använder du för rom?jag är verkligen inte hemma på den punkten..=) skulle vilja testa.

Spralligast sa...

Ingegerd: jag är verkligen ingen expert på rom men jag använde en mörk(are) variant, tror att den heter Plantation någonting... En rund flaska med nät runtom i alla fall. God till det mesta!