19 maj 2008

Norska kulinariska upplevelser?

En 17 maj-helg i Oslo bjöd på många upplevelser - dock var faktiskt inte så många av dem av det kulinariska slaget... Trots att det enligt norsk TV var den kallaste 17 maj på 50 år lyckades norrmännen fira rejält. Skojigt (men samtidigt lite märkligt) att alla gick omkring i folkdräkt, även de i 20-årsåldern vilket vi väl inte riktigt är vana vid här i Sverige? Förutom flaggviftande (kl 12) resp. omkringraglande (kl 15) norska ungdomar såg vi det evighetslånga barnatåget med skolorkestrar, vinkande kunga- och kronprinsesspar och Vigelands nakenstatyer.

Men nu var det ju maten jag skulle skriva om: började hårt med jordgubbstårta (klassisk 17 maj-mat) till frukost, därefter ut i kylan. En kall pölse i lompe (korv i tunnbröd alltså) i snålblåsten/regnet senare blev humöret desto bättre med några latte från 7-11. Japp, så hög nivå var jag på. Vid middagstid skulle vi leta upp en restaurang och insåg att en liten stek på Jensens Biffhus kostade drygt 300 norska kronor (alltså typ 360:-). Det fick bli en panpizza på Norges egna variant av Pizza Hut: Peppes pizza. För 500:- fick vi en gigantisk pizza, ett glas vin och en öl.

Min utlandsvana trogen kunde jag inte låta bli att smita in på en ICA-affär. Hittade där dels lomper, dels flötepudding. Lomper är ju som sagt tunnbröd med vad flötepudding är var mer oklart. Måste testas, därför blev dagens middag helt enkelt flötepudding med räkor och kaviar.

Och nu kan det avslöjas: flötepudding är typ fiskbullar i puddingform. Ska den serveras kall, ljummen eller varm? Vem vet? Helt OK i den lilla smak den hade... Nu återstår bara bekymret vad jag ska göra med resten av flötepuddingen...

2 kommentarer:

Bantartant sa...

Åh, vad jag längtar till Oslo... bodde där i några år.
Fiskpuddingen lägger du i skivor på smörgåsen:-)
Och nästa gång ser du till att du får med dig lite rökt Kolja hem.. det är underbart gott.

Björn i Malung sa...

Hej, tack Bantartanten för tipset, har köpt flötepudding när jag var i Norge. Namnet är missvisande i.a.f. för den som jag köpte. det är mkt mer fisk än flöte i den. Skriver flöte, eftersom den procentsatsen som finns i flöte inte finns i svensk grädde.

Helena, i matväg av typiskt norskt finns Vestlandslefse som jag varmt rekommenderar. Lägg ett par brödskivor, en och en i en blötlagd handduk. Efter minst ca 2 timmar el. åtminstone tills den är mjuk tar du smör, socker och kanel på den ena läfsan. Sen lägger du den andra ovanpå fyllningen. Klart att äta!

På REMA 1000 i Norge kan man köpa en del lomper, kneipbröd (5 kr limpan), flaskvatten billigt.

Stabbur är en korv i Norge som är svart i "köttet". beror nog på att blod ingår som en ingrediens (precis som vår svenska blodpudding fast godare). Rek. av mig.

Makrill är en jättegod fisk. En annan god fisk är "Håkjerring".