13 mars 2008

Äggakaka med fläsk och rårörda lingon

Som inflyttad skånebo sedan ganska många år tillbaka vid det här laget (dock är jag inte skåning för det blir jag aldrig!) är äggakaka något som man råkar ut för då och då. Blev serverad rätten i storformat på en konferens en gång och vojne, det finns nog ingen sämre konferensmat. Ingen av deltagarna kunde fokusera på eftermiddagen... ja, till eftermiddagkaffet kom i alla fall. I mindre mängder och vid det rätta tillfället (t ex en helt vanlig vardagskväll) är äggakaka faktiskt en helt OK middag! Snabbt, enkelt och gott. Serverad med knaperstekt bacon och rårörda lingon blir äggakakan ännu bättre!

(Undrar ni varför min lilla äggakaka ser ut som en ihoprullad pannkaka så är det för att jag var lite otålig. Jag fixade inte riktigt vändningen i receptet, men äggakakan smakade lika bra för det!)

Äggakaka med fläsk och lingon
(1 port)

1 ägg
1 msk vetemjöl
1/2 dl mjölk
salt
ca 1/3 paket bacon, finstrimlat
rårörda lingon till servering

Vispa ihop ägg, vetemjöl, mjölk och en smula salt. Knaperstek baconen (med start i kall panna så behövs inget extra fett) och låt den sedan rinna av på hushållspapper. Spara så mycket av baconfettet i pannan som går och häll i äggsmeten. Sänk värmen snabbt och låt puttra några minuter. När smeten har stelnat, vänd upp äggakakan med hjälp av en tallrik och lägg därefter tillbaka den i stekpannan upp och ner. Låt steka ytterligare någon minut. Äggakakan ska vara genomstekt men krämig. Servera genast med bacon och rårörda lingon!

Inga kommentarer: