03 februari 2008

Retroköttfärs à la 1992

Hittade ett nummer av Allt om mat från 1992 i gömmorna. Som ett exempel på hur nya spännande kryddor kan användas hade tidningen ett recept på köttfärsröra med indiska kryddor. Sådant kan inte lämnas oprövat! Dock kunde jag inte hålla mig helt till receptet - smakade av och insåg att någonting saknades. Tror att det beror på att nästan alla recept/rätter som jag lagar nuförtiden, förutom det här då, innehåller antingen något sött eller något syrligt: en liten skvätt honung, lite lime... Det här var bara kryddor, kött och grönsaker. Och soja, mängder av soja. Nåja, hade i lite råsocker och mer tomatpuré och vips så smakade det mer som jag ville. Tillbehören mango chutney, banan, jordnötter och kokos hjälpte också.

Skriver ursprungsreceptet nedan men med mina tillägg. Gick snabbt att laga, tog lika lång tid som riset faktiskt!


Köttfärsröra med indiska kryddor
(4 port)

2 stora gula lökar
1 röd paprika
1 msk smör
350 g köttfärs
1 1/2 msk garam masala (jag ökade på med en msk)
2 tsk chilipeppar
3-4 msk kinesisk soja (funkar nog att minska till 1 msk!)
1 msk tomatpuré (använde drygt 2 msk totalt)
4 msk vatten
ev salt
(dessutom lade jag till 1 tsk råströsocker)

Tillbehör:
basmatiris
kokosflingor
mango chutney
banan i skivor
jordnötter

Skala löken och skölj paprikan. Skär dem i bitar och fräs i en gryta tillsammans med köttfärsen. Tillsätt garam masala och chilipeppar. Fräs ihop ett par minuter. Smaksätt med soja och tomatpuré. Häll i vattnet och rör om. Låt puttra under lock 5-7 minuter. Smaka ev av med salt. Servera med tillbehören.

Inga kommentarer: